Zasięg, który możesz zaplanować
Podróż służbowa z Warszawy do Wrocławia lub Krakowa czy wyjazd wakacyjny na drugi koniec Europy, nie stanowią wyzwania dla samochodów elektrycznych. Co więcej czas poświęcony na ich ładowanie nie jest liczony w dniach a minutach. Aby jednak być pewnym, ile sam proces potrwa, przy różnych mocach ładowania, warto skorzystać z kalkulatora.
Wybierając samochód m.in. do zadań służbowych warto zawczasu zastanowić się nad wieloma jego aspektami. Do tej pory główne rozważania dotyczyły jego objętości skokowej, mocy czy wyposażenia, przy zachowaniu wcześniej ustalonej ceny maksymalnej. W przypadku samochodów elektrycznych, wybór podyktowany jest innymi parametrami. Wśród szeregu elementów, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem elektryka, wymienić można m.in. pojemność akumulatora, rodzaj układu wysokiego napięcia (400 lub 800V) oraz parametrów związanych z ładowaniem baterii.
Ten ostatni element jest kluczowy, jeżeli użytkownikowi zależy na czasie. Należy pamiętać, że ładowanie uzależnione jest od szeregu elementów. W pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć na pytanie czy proces ładowania będzie realizowany przy wykorzystaniu ładowarki AC (prądu przemiennego – tzw. wolne ładowanie do 22 kW) czy DC (prądu stałego – tzw. szybkie ładowanie do 350 kW).
Następnie, uwzględniając fakt wykorzystania złącza DC, kluczowe staje się jaką moc dany pojazd jest w stanie przyjąć. Na rynku jest wiele modeli samochodów elektrycznych, które mogą osiągnąć moc ładowania wynoszącą do 100, 150 czy nawet 280 kW. Trzeba jednak być świadomym, że moc szczytowa nie oznacza, że będzie ona utrzymana przez cały proces. Tak dochodzimy do krzywej ładowania, która spersonalizowana dla każdej wersji modelowej. Dlaczego jest ona istotna? Ponieważ jest to nic innego jak przebieg mocy ładowania w czasie, wskazujący z jaką maksymalną mocą w danym momencie może być „uzupełniania” bateria. Jest ona dostosowana w taki sposób, aby zachować kompromis pomiędzy jak najszybszym ładowaniem a żywotnością akumulatora. Czynnikiem dodatkowym, aby osiągnąć idealną krzywą ładowania, jest temperatura baterii. Optymalny zakres dla ogniw akumulatora wynosi między 35 a 40 st. C. By go osiągnąć pojazdy elektryczne wyposażone są w funkcję umożliwiającą grzanie lub chłodzenie baterii – dlatego planując podróż należy korzystać z wbudowanej nawigacji, gdyż komputer pojazdu jest w stanie przygotować baterię do szybkiego ładowania.
Oblicz, ile potrzebujesz czasu na ładowarce
Tak dochodzimy do ostatniego elementu – czasu ładowania. Aby go określić warto skorzystać z dedykowanego kalkulatora czasu ładowania – jednego z 15 dostępnych kalkulatorów na portalu elektormobilni.pl. Za jego pośrednictwem w łatwy sposób będziemy w stanie wyliczyć, ile cały proces potrwa zakładając różnego typu złącza i moce ładowania.
Do obsługi kalkulatora potrzebujemy dosłownie kilku informacji. W pierwszej kolejności określamy markę i rodzaj pojazdu. Następnie w jakim zakresie interesuje nas ładowanie. Dzięki intuicyjnemu suwakowi możemy dowolnie wybrać „od jakiego do jakiego” poziomu chcemy się ładować.
Na podstawie tych danych wejściowych szybko otrzymamy zestawienie, ile czasu potrzebujemy, aby naładować samochód w danym zakresie dla złącz AC (dla mocy ładowania: do 2,3 kW, do 3,7 KW do 7,4 kW, do 11 kW i do 22 kW) oraz DC (dla mocy ładowania: do 50 kW, do 100 kW, do 150 kW, do 350 kW). Ponadto podane zostaną też dane podstawowe pojazdu takie jak: pojemność akumulatora, maksymalna moc ładowania AC i DC.
PSPA jest największą organizacja branżową w obszarze elektromobilności w Europie. Organizacja ma obecnie ponad 290 członków z całego łańcucha wartości transportu zeroemisyjnego, w tym producentów pojazdów, producentów ładowarek EV, operatorów punktów ładowania, producentów baterii litowo-jonowych, instytucji finansowych oraz wielu innych. PSPA wdraża rocznie około 50-60 różnych projektów napędzając rynek elektromobilności w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Więcej o działaniach PSPA przeczytasz na www.pspa.com.pl oraz www.elektromobilni.pl.