Ładuj w domu za darmo dzięki fotowoltaice

Dowiedz się, w jakim stopniu prywatna instalacja fotowoltaiczna będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie energetyczne Twojego pojazdu.

Jak wskazują badania EV Klub Polska, większość użytkowników pojazdów zasilanych prądem (60 proc.) zamieszkuje w budynkach jednorodzinnych, w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 500 tys. Swoje codzienne podróże odbywają po mieście (58 proc.) ograniczając koszty nie tylko na ładowaniu w domu, ale też generując oszczędności na poziomie 89 zł dziennie parkując w strefie płatnego parkowania.

Z badania EV1000 wynika, że ładowanie samochodów elektrycznych w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Koszt przejechania 100 km, w zależności od wybranej taryfy, różni się o kilka złotych. W przypadku najbardziej popularnej taryfy (G11) jest to 14,94 zł. Z kolei dla G12 ten koszt to 14,57 zł. Najtańszymi opcjami jest posiadanie wariantu G12n oraz G12w, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł.

Te koszty mogą być jednak jeszcze mniejsze, jeżeli w domu posiadamy fotowoltaikę. Przy odpowiednio dobranej jej wielkości oraz mocy instalacji można osiągnąć wystarczającą nadprodukcję energii, aby zasilić dom, jak też ładować samochód. To wymaga jednak dobrej kalkulacji. Jak to obliczyć? W tym pomoże kalkulator instalacji fotowoltaicznej, który dostępny jest na stronie elektromobilni.pl

W czterech prostych krokach można wyliczyć jakie mamy możliwości zainstalowania paneli fotowoltaicznych. W pierwszej kolejności należy podać markę i model pojazdu jaki posiadamy lub będziemy posiadać. Następnie określamy roczny przebieg, rejon kraju, w którym mieszkamy (województwo) oraz szacunkową powierzchnię dachu lub powierzchnię, na której będą rozłożone panele fotowoltaiczne. Na tej podstawie dostajemy informacje dotyczące maksymalnej liczby modułów, które zmieszczą się na wybranej powierzchni, nominalną moc pojedynczego modułu oraz moc instalacji. Dodatkowo oszacowane zostaną też: bilans energetyczny, czyli ile przy danej instalacji jesteśmy w stanie wyprodukować energii elektrycznej, jakie jest prognozowane zapotrzebowaniu energetyczne pojazdu oraz nadwyżka energii z instalacji fotowoltaicznej.

Dzięki temu w prosty sposób będziemy widzieć jak dużej instalacji fotowoltaicznej potrzebujemy, aby zaspokoić potrzeby energetyczne zarówno domowe, jak też transportowe.

Elektryk to codzienna wygoda

Samochód elektryczny to przede wszystkim wygoda i ekonomia. Możemy podróżować nim po buspasach, korzystać z strefy płatnego parkowania niestrzeżonego bez konieczności uiszczania opłat, a dodatkowo w codziennych podróżach zapomnieć o kwestiach ładowania, gdyż ten proces będzie odbywał się w domu lub w pracy. Z kolei wybierając się w trasę obecnie można skorzystać z 6086 punktów ładowania – tak wynika z najnowszego licznika elektromobilności (dane na koniec stycznia 2024 r.), które funkcjonują na terenie kraju. PSPA przewiduje, że do 2025 r. sieć infrastruktury ładowania zdecydowanie się rozwinie, a liczba ogólnodostępnych punktów przekroczy 42 tysiące.

Chcesz wiedzieć więcej?

Sprawdź portal wiedzy ESG w Twojej firmie. Dowiedz się m.in. jak policzyć ślad węglowy, jak zwiększyć efektywność energetyczną w firmie, jak przygotować się do raportowania zrównoważonego rozwoju.

Wejdź na ESG w Twojej firmie

 


PSPA jest największą organizacja branżową w obszarze elektromobilności w Europie. Organizacja ma obecnie ponad 290 członków z całego łańcucha wartości transportu zeroemisyjnego, w tym producentów pojazdów, producentów ładowarek EV, operatorów punktów ładowania, producentów baterii litowo-jonowych, instytucji finansowych oraz wielu innych. PSPA wdraża rocznie około 50-60 różnych projektów napędzając rynek elektromobilności w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Więcej o działaniach PSPA przeczytasz na www.pspa.com.pl oraz www.elektromobilni.pl.