ESRS E3- jak raportować kwestie dotyczące wody i zasobów morskich?

10 grudnia 2024

Celem standardu jest określenie wymogów dotyczących ujawniania informacji, które umożliwią użytkownikom oświadczenia o zrównoważonym rozwoju zrozumienie wpływu firmy na wodę i zasoby morskie, zarówno pozytywnego, jak i negatywnego. Ujawnienie powinno zawierać opis działań podejmowanych przez firmę w celu zapobiegania lub łagodzenia negatywnych wpływów oraz ochrony wody i zasobów morskich, w tym zmniejszenia zużycia wody i przeciwdziałania ryzykom. Istotne są również plany i zdolności firmy do dostosowania strategii w kierunku zrównoważonego korzystania z wody oraz ochrony ekosystemów wodnych.

Przewodnik po ESRS - jak raportować kwestie zrównoważonego rozwoju?

Sprawdź pozostałe artykuły z zakresu Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju. 

Sprawdź

Standard wymaga opisu oceny ryzyk i szans związanych z wodą i zasobami morskimi oraz sposobu zarządzania nimi przez firmę. Ponadto, dokument określa wymóg ujawnienia skutków finansowych dla firmy, zarówno krótko-, średnio-, jak i długoterminowych oraz wynikających z tego ryzyk i szans.

Jakie definicje są ważne podczas pracy nad standardem ESRS E3?

Wody gruntowe: Wszystkie wody znajdujące się pod powierzchnią ziemi w strefie saturacji oraz w bezpośredniej styczności z gruntem lub podglebiem. 

Wody powierzchniowe: Wody śródlądowe, z wyjątkiem wód gruntowych; wody przejściowe i wody przybrzeżne, z wyjątkiem sytuacji, kiedy z uwagi na stan chemiczny zaliczyć można do nich również wody terytorialne.

Woda słodka: Wody gruntowe i powierzchniowe o średnim rocznym zasoleniu < 0,5 ‰ (tj. wartość dopuszczalna wymieniona w załączniku II do ramowej dyrek tywy wodnej).

Zasoby morskie: Zasoby biologiczne i niebiologiczne występujące w morzach i oceanach. Przykłady obejmują między innymi kopaliny głębokomorskie, żwiry i żyw ność pochodzenia morskiego.

Opady niebezpieczne: Odpady wykazujące co najmniej jedną spośród właściwości niebezpiecznych wymienionych w załączniku III do dyrektywy Parlamentu Europej skiego i Rady 2008/98/WE ( 14) w sprawie odpadów.

Dorzecze: Obszar lądu, z którego wszystkie spływy powierzchniowe odprowadzane są przez system strumieni, rzek i, gdzie stosowne, jezior, do morza poprzez pojedyncze ujście cieku, estuarium lub deltę.

Ścieki: Woda, która ze względu na jakość, ilość lub czas występowania nie ma już bezpośredniej wartości dla celu, w którym ją wykorzystano lub w którym ją wyprodukowano. Ścieki pochodzące od jednego użytkownika mogą stanowić potencjalne źródło zaopatrzenia użytkownika w innym miejscu. Za ścieki nie uznaje się wody chłodzącej. 

Zużycie wody: Ilość wody pobranej na teren jednostki (lub zakładu) i niezrzuconej z powrotem do środowiska wodnego lub strony trzeciej w ciągu okresu sprawozdawczego.

Zrzut wody: Suma ścieków i innych wód opuszczających granice organizacji i uwolnio nych do wód powierzchniowych, gruntowych lub stron trzecich w ciągu okresu sprawozdawczego.

Wodochołonność: Miernik określający związek między aspektem objętościowym wody a jednostką stanowiącą efekt działalności (produkty, sprzedaż, itp.).

Woda (uzdatniona i ponownie wykorzystywana): Woda i ścieki (oczyszczone lub nieoczyszczone), które wykorzystano wię cej niż raz przed zrzuceniem ich poza granice jednostki lub wspólnie użytkowanej infrastruktury, tak aby zmniejszyć zapotrzebowanie na wodę. Może to nastąpić w tym samym procesie (uzdatnienie) lub w innym procesie w ramach tej samej (własnej lub użytkowanej wspólnie z innymi jed nostkami) infrastruktury lub w innej infrastrukturze jednostki (ponowne wykorzystanie).

Niedobór wody: Objętościowe występowanie zasobów wody słodkiej lub jego brak. Niedobór jest powodowany przez człowieka, jest funkcją wielkości zużycia wody przez człowieka w stosunku do wielkości zasobów wodnych na danym obszarze. W związku z tym suchy region z bardzo małą ilością wody, ale bez zużycia wody przez człowieka, nie byłby uważany za region z niedoborem, ale raczej za suchy. Niedobór wody jest fizyczną, obiektywną rzeczywistością, którą można konsekwentnie zmierzyć w różnych regionach i na przestrzeni czasu. Niedobór wody odzwierciedla fizyczne występowanie wody słodkiej, a nie to, czy woda ta nadaje się do wykorzystania. Przykładowo dany region może mieć obfite zasoby wodne (i dlatego nie może być uznany za deficytowy pod względem występowania wody), które mają jednak tak wysoki poziom zanieczyszczeń, że zasoby te nie nadają się do wykorzystania przez ludzi lub do celów ekologicznych.

Pobór wody: Suma całej wody pobranej na teren jednostki ze wszystkich źródeł w celu dowolnego wykorzystania w ciągu okresu sprawozdawczego.

Z jakich elementów składa się standard ESRS E3?

1. Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami

1.1. ESRS 2 IRO-1 – Opis procesów identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans związanych z wodą i zasobami morskimi

1.2. E3-1 – Polityki związane z wodą i zasobami morskimi

1.3. E3-2 – Działania i zasoby związane z wodą i zasobami morskimi

2. Mierniki i cele

2.1. E3-3 – Cele związane z wodą i zasobami morskimi

2.2. E3-4 – Zużycie wody

2.3. E3-5 – Przewidywane skutki finansowe wynikające z istotnych ryzyk i szans związanych z wodą i zasobami morskimi

Jakie wymogi ujawnieniowe znajdują się w rozdziałach ESRS E3?

Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami

ESRS 2 IRO-1 – Opis procesów identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans związanych z wodą i zasobami morskimi

  • Opis procesu identyfikacji istotnych wpływów, ryzyk i szans

E3-1 – Polityki związane z wodą i zasobami morskimi

  • Opis polityk przyjętych w celu zarządzania swoimi istotnymi wpływami, ryzykami i szansami związanymi z wodą i zasobami morskimi.
  • Opis polityk związanych z gospodarką wodną, w tym zapobieganie zanieczyszczeniu wody oraz jego kontrola.
  • Opis polityk powinien być zgodny z wymogami ESRS 2 MDR-P, odnoszącymi się do zarządzania istotnymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem.
  • Informacje na temat, czy i w jaki sposób polityki firmy odnoszą się do gospodarki wodnej, ochrony zasobów morskich oraz łagodzenia negatywnych wpływów związanych z wodą i zasobami morskimi, w tym zapobiegania i kontroli zanieczyszczeń.
  • Informacja, czy firma posiada polityki dotyczące zmniejszenia zużycia wody na obszarach narażonych na deficyt wody.
  • Informacja, czy firma posiada polityki lub praktyki związane ze zrównoważonością oceanów i mórz.

E3-2 – Działania i zasoby związane z wodą i zasobami morskimi

  • Opis działań firmy związanych z zarządzaniem wodą i zasobami morskimi oraz zasobów przeznaczonych na realizację tych działań.
  • Opis działań i zasobów powinien być zgodny z zasadami określonymi w ESRS 2 MDR-A, dotyczącymi działań i zasobów w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem.
  • Informacje na temat działań i zasobów firmy w kontekście unikania, ograniczenia, odzysku i ponownego wykorzystania wody oraz regeneracji ekosystemów wodnych.
  • Określenie działań i zasobów firmy w odniesieniu do obszarów narażonych na ryzyko związane z wodą, w tym obszarów o znacznym deficycie wody.

Mierniki i cele

E3-3 – Cele związane z wodą i zasobami morskimi

  • Opis celów firmy związanych z wodą i zasobami morskimi.
  • Opis celów powinien zawierać wymogi informacyjne zgodne z ESRS 2 MDR-T, dotyczące monitorowania skuteczności polityk i działań z wykorzystaniem celów.
  • Informacje na temat tego, czy i jak cele firmy odnoszą się do zarządzania istotnymi wpływami, ryzykami i szansami w obszarach narażonych na ryzyko związane z wodą, w tym poprawy jakości wody.
  • Informacje na temat tego, czy i jak cele firmy odnoszą się do odpowiedzialnego zarządzania wpływami, ryzykami i szansami związanymi z zasobami morskimi, w tym charakteru i ilości towarów związanych z zasobami morskimi wykorzystywanych przez firmę.
  • Informacje na temat tego, czy i jak cele firmy odnoszą się do ograniczenia zużycia wody, szczególnie w odniesieniu do obszarów narażonych na ryzyko związane z wodą, w tym obszarów o znacznym deficycie wody.
  • Informacja, czy w procesie ustalania celów uwzględniono progi ekologiczne oraz przydziały specyficzne dla firmy,
  • Określenie, czy ustalone cele są obowiązkowe (oparte na przepisach) czy dobrowolne.

E3-4 – Zużycie wody

  • Całkowite zużycie wody w ramach własnych operacji w m³.
  • Całkowite zużycie wody na obszarach narażonych na ryzyko związane z wodą, w tym na obszarach o znacznym deficycie wody, w m³.
  • Całkowita ilość wody poddanej recyklingowi i ponownemu użyciu w m³.
  • Całkowita ilość magazynowanej wody i zmiany w magazynowaniu w m³.
  • Informacje kontekstowe dotyczące zużycia wody
  • Wodochłonność firmy: całkowite zużycie wody w m³ na każdy 1 mln EUR przychodu netto.

E3-5 – Przewidywane skutki finansowe wynikające z istotnych ryzyk i szans związanych z wodą i zasobami morskimi

  • Informacje na temat przewidywanych skutków finansowych wynikających z istotnych ryzyk i szans związanych z wodą i zasobami morskimi.
  • Informacje mają stanowić uzupełnienie informacji na temat bieżących skutków finansowych dla sytuacji finansowej, wyników finansowych i przepływów pieniężnych jednostki za okres sprawozdawczy.

Kogo dotyczy odroczenie raportowania standardu?

Zgodnie z Dodatkiem C firma może pominąć informacje określone w ESRS E3-5 w pierwszym roku sporządzania oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju. Firma może spełnić wymogi ESRS E3-5, dokonując jedynie ujawnień informacji jakościowych przez pierwsze trzy lata sporządzania oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju.

Cały tekst rozporządzenia w polskiej wersji znajdziesz tutaj

Chcesz wiedzieć więcej?

Sprawdź portal wiedzy ESG w Twojej firmie. Dowiedz się m.in. jak policzyć ślad węglowy, jak zwiększyć efektywność energetyczną w firmie, jak przygotować się do raportowania zrównoważonego rozwoju.

Wejdź na ESG w Twojej firmie
 

Artykuł powstał przy współpracy z:

     Klaudią Borys, ekspertką FOB

Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najdłużej działającą, od 2000 roku, i największą organizacją  w Polsce, która zajmuje się koncepcją zrównoważonego rozwoju w kompleksowy sposób. Forum to organizacja ekspercka, inicjator i partner przedsięwzięć kluczowych dla ESG w Polsce. Jedną z kluczowych inicjatyw FOB jest Program Partnerstwa, skupiający ponad 70 firm - liderów branż, którzy dzięki współpracy z gronem ekspertów_ek podnoszą swoje kompetencje w zakresie ESG i podejmują wspólne działania wspierające zrównoważoną transformację biznesu.
„Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirujemy biznes, który zmienia świat, łączymy ludzi, którzy zmieniają biznes” – tak brzmi misja FOB.
Link do strony