ESRS G1 – jak raportować kwestie dotyczące postępowania w biznesie?

30 grudnia 2024

Celem tego standardu jest wyznaczenie wymogów dotyczących ujawniania informacji, które pozwolą użytkownikom lepiej zrozumieć strategię, podejście, procesy i wyniki firmy w kontekście prowadzenia biznesu.

Przewodnik po ESRS - jak raportować kwestie zrównoważonego rozwoju?

Sprawdź pozostałe artykuły z zakresu Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju. 

Sprawdź

Standard ten koncentruje się na trzech głównych obszarach, określanych jako "postępowanie w biznesie":

  • Pierwszym z nich jest etyka biznesowa i kultura korporacyjna, obejmujące m.in. przeciwdziałanie korupcji, ochronę sygnalistów oraz dobrostan zwierząt.
  • Drugi obszar dotyczy zarządzania relacjami z dostawcami, w tym praktykami płatniczymi, szczególnie w kontekście opóźnień płatności wobec małych i średnich przedsiębiorstw.
  • Trzeci obszar skupia się na działalności i zobowiązaniach firmy związanych z wywieraniem wpływu politycznego, w tym działalności lobbingowej.

Jakie definicje są ważne podczas pracy nad standardem ESRS E5?

Kultura korporacyjna: Kultura korporacyjna wyraża cele w formie wartości i przekonań. Służy wyznaczaniu kierunku działań jednostki w drodze wspólnych założeń i norm grupowych, takich jak wartości lub deklaracje misji lub kodeks postępowania.

Korupcja: Nadużywanie powierzonej władzy w celu uzyskania prywatnej korzyści, które może być inicjowane przez osoby fizyczne lub organizacje. Obejmuje praktyki takie jak drobne gratyfikacje, oszustwa, wymuszenie, zmowa i pranie pieniędzy. Dotyczy także oferowania lub otrzymywania jakichkol wiek prezentów, pożyczek, opłat, nagród lub innych korzyści na rzecz lub od jakiejkolwiek osoby jako zachęty do dopuszczenia się czynności nie uczciwej, nielegalnej lub stanowiącej naruszenie zaufania w zakresie pro wadzenia przez jednostkę działalności. Może to dotyczyć świadczeń pie niężnych lub rzeczowych, takich jak bezpłatne towary, prezenty i urlopy lub specjalnych usług osobistych świadczonych z zamiarem osiągnięcia nienależnej korzyści lub takich, które mogą prowadzić do nacisku moral nego w celu uzyskania takiej korzyści.

Potwierdzony incydent korupcji lub przekupstwa: Incydent korupcji lub przekupstwa uznany za udowodniony. Potwier dzone incydenty korupcji lub przekupstwa nie obejmują incydentów korupcji lub przekupstwa, które nadal są przedmiotem dochodzenia na zakończenie okresu sprawozdawczego. Uznania ewentualnych przypad ków niezgodności z przepisami za udowodnione może dokonać pracownik jednostki ds. zgodności z przepisami, osoba pełniąca podobną funkcję albo podobny organ. Nie jest wymagane potwierdzenie udowodnienia incydentu przez sąd.

Działalność lobbingowa: Działania prowadzone z zamiarem wywarcia wpływu na formułowanie lub wdrażanie polityki lub ustawodawstwa lub na procesy decyzyjne rządów, instytucji rządowych, organów regulacyjnych, instytucji, organów, urzę dów i agencji Unii Europejskiej lub podmiotów ustanawiających standardy. Działania takie obejmują (niewyczerpujący wykaz): i. organizację spotkań, konferencji i wydarzeń lub udział w nich; ii. wkład w konsultacje publiczne, wysłuchania lub inne podobne ini cjatywy/udział w nich; iii. organizowanie kampanii informacyjnych, platform, sieci i inicjatyw oddolnych; iv. przygotowywanie/zlecanie przygotowania dokumentów politycz nych i stanowisk, sondaży, badań, listów otwartych, prac bada wczych zgodnie z działaniami objętymi zasadami dotyczącymi rejestru służącego przejrzystości.

Dostawca: Podmiot znajdujący się na wyższym szczeblu w stosunku do organizacji (tj. w łańcuchu dostaw organizacji), dostarczający produkt lub usługę wyko rzystywane przy opracowywaniu własnych produktów lub usług organi zacji. Dostawca może mieć bezpośrednie relacje biznesowe z organizacją (często jest wtedy określany jako dostawca pierwszego stopnia) lub pośrednie relacje biznesowe.

Łańcuch dostaw: Pełny zakres działań lub procesów prowadzonych przez podmioty znaj dujące się na wyższym szczeblu w stosunku do jednostki, które dostarczają produkty lub świadczą usługi wykorzystywane do rozwoju i produkcji własnych produktów lub usług tej jednostki. Obejmuje to podmioty znaj dujące się na wyższym szczeblu, z którymi jednostka utrzymuje bezpo średnie stosunki (często określane jako dostawca pierwszego stopnia), oraz podmioty, z którymi jednostka utrzymuje pośrednie relacje biznesowe.

Z jakich elementów składa się standard ESRS G1?

1. Ład korporacyjny

1.1. ESRS 2 GOV-1 – Rola organów administrujących, zarządzających i nadzorczych

2. Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami

2.1. Informacje związane  z ESRS 2 IRO-1 – Opis procesów służących do identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans

2.2. G1-1 – Polityki postępowania w biznesie i kultura korporacyjna

2.3. G1-2 – Zarządzanie relacjami z dostawcami

2.4. G1-3 – Zapobieganie korupcji i przekupstwu oraz ich wykrywanie

3. Mierniki i cele

3.1. G1-4 – Incydenty korupcji lub przekupstwa

3.2. G1-5 – Wpływ polityczny i działalność lobbingowa

3.3. G1-6 – Praktyki płatnicze

Oraz Dodatek A, który jest obowiązkowym elementem standardów i ma taką samą moc obowiązywania jak pozostałe wymogi. Dodatek uzupełnia wymogi dotyczące ujawniania informacji i należy go stosować razem z tymi wymogami.

Jakie wymogi ujawnieniowe znajdują się w rozdziałach ESRS G1?

Ład korporacyjny

ESRS 2 GOV-1 – Rola organów administrujących, zarządzających i nadzorczych

  • Informacje na temat roli organów administrujących, zarządzających i nadzorczych w odniesieniu do postępowania w biznesie
  • Informacje na temat wiedzy fachowej organów administrujących, zarządzających i nadzorczych w odniesieniu do postępowania w biznesie;

Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami

Informacje związane z ESRS 2 IRO-1 – Opis procesów służących do identyfikacji i oceny istotnych wpływów, ryzyk i szans

  • Opis procesów identyfikacji istotnych wpływów, ryzyk i szans w odniesieniu do kwestii związanych z postępowaniem w biznesie.
  • Wszystkie odpowiednie kryteria stosowane w ramach tego procesu, w tym lokalizację, działalność, sektor i strukturę transakcji.

G1-1 – Polityki postępowania w biznesie i kultura korporacyjna 

  • Opis polityk w odniesieniu do postępowania w biznesie
  • Opis sposobu, w jaki firma promuje swoją kulturę korporacyjną
  • Opis polityk powinien być zgodny z wymogami ESRS 2 MDR-P Polityki przyjęte w celu zarządzania istotnymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem.

G1-2 – Zarządzanie relacjami z dostawcami

  • informacje na temat zarządzania relacjami z dostawcami i ich wpływów na łańcuch dostaw.
  • Opis w jaki sposób firma zarządza swoimi procesami zaopatrzenia, w tym uczciwego postępowania wobec dostawców.

G1-3 – Zapobieganie korupcji i przekupstwu oraz ich wykrywanie

  • informacje o systemie zapobiegania zarzutom lub incydentom związanym z korupcją lub przekupstwem, ich wykrywania, badania oraz reagowania na nie,
  • Opis szkoleń dotyczących tych kwestii, zarówno dedykowanych pracownikom jak również dostawcom.

Mierniki i cele

G1-4 – Incydenty korupcji lub przekupstwa

  • Informacje na temat incydentów korupcji lub przekupstwa w okresie sprawozdawczym.

G1-5 – Wpływ polityczny i działalność lobbingowa

  • Informacje na temat działalności i zobowiązań związanych z wywieraniem wpływu politycznego, w tym działalności lobbingowej związanej z jej istotnymi wpływami, ryzykami i szansami.

G1-6 – Praktyki płatnicze

  • informacje na temat praktyk płatniczych firmy, umownych warunków płatności i ich wyników.
  • Informacje na temat opóźnień w płatnościach na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Cały tekst rozporządzenia w polskiej wersji znajdziesz tutaj

Chcesz wiedzieć więcej?

Sprawdź portal wiedzy ESG w Twojej firmie. Dowiedz się m.in. jak policzyć ślad węglowy, jak zwiększyć efektywność energetyczną w firmie, jak przygotować się do raportowania zrównoważonego rozwoju.

Wejdź na ESG w Twojej firmie
 

Artykuł powstał przy współpracy z:

     Klaudią Borys, ekspertką FOB

Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najdłużej działającą, od 2000 roku, i największą organizacją  w Polsce, która zajmuje się koncepcją zrównoważonego rozwoju w kompleksowy sposób. Forum to organizacja ekspercka, inicjator i partner przedsięwzięć kluczowych dla ESG w Polsce. Jedną z kluczowych inicjatyw FOB jest Program Partnerstwa, skupiający ponad 70 firm - liderów branż, którzy dzięki współpracy z gronem ekspertów_ek podnoszą swoje kompetencje w zakresie ESG i podejmują wspólne działania wspierające zrównoważoną transformację biznesu.
„Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirujemy biznes, który zmienia świat, łączymy ludzi, którzy zmieniają biznes” – tak brzmi misja FOB.
Link do strony